راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف

روانشناسان بعد از بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها بر احساسات و رفتار افراد تاثیر دارند. در نتیجه متخصصان بازاریابی برند باید از اصول روانشناسی رنگ‌ها برای ‌تاثیرگذاری بر ادراک افراد استفاده کنند. امروز قصد داریم در مورد بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف با شما صحبت کنیم.

انتخاب رنگ برای لوگوی برند شما اهمیت زیادی دارد، زیرا رنگ‌ها می‌توانند در ارتباط با محصولات یا خدمات شما به مصرف کنندگان کمک کنند. اما انتخاب رنگ برای برند شما به همین جا ختم نمی‌شود. رنگ‌های بسته بندی محصولات می‌تواند به شما کمک کند در بازار رقابتی امروزی متمایز شوید. صرف نظر از اینکه یک محصول واحد دارید یا محصولات مختلفی را به فروش می‌رسانید، استفاده از یک طرح رنگی برای بسته بندی می‌تواند بر رفتار خریدار ‌تاثیر بگذارد.

اهمیت روانشناسی رنگ در انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف

روانشناسی رنگ یا رابطه بین رنگ‌ها و رفتار انسان در جنبه‌های مختلف برندسازی از جمله طراحی بسته بندی محصول کاربرد عملی دارد. از آنجایی که رنگ‌ها می‌توانند بر احساس، تفکر یا رفتار افراد ‌تاثیر بگذارند، باید به رنگ‌هایی که برای بسته بندی انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید.

طبقه بندی رنگ‌ها

روش‌های مختلفی برای طبقه‌بندی رنگ‌ها وجود دارد. در کل رنگ‌ها در دو طیف گرم و سرد قرار می‌گیرند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد در میان برندهایی که می‌خواهند احساسات قوی، اعم از اشتیاق، انرژی یا قدرت را منتقل کنند، محبوب هستند. یوتیوب با دکمه پخش قرمز از این تکنیک به خوبی استفاده می‌کند و از کاربران می‌خواهد که Play را فشار داده و ویدیوهای بیشتری را تماشا کنند. زیرا رنگ قرمز در ایجاد هیجان برای سرگرم شدن موثر است و یوتیوب این موضوع را به خوبی می‌داند.

رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز با احساس آرامش همراه هستند. مثلا لوگوی سوپرمارکت جهانی Whole Foods سبز است. در کل می‌توان گفت با مشاهده رنگ بسته بندی، یک تصویر اولیه‌ از محصول در ذهن مصرف کنندگان ایجاد می‌شود. پس همواره باید بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف انتخاب شود.

درک طرح‌های رنگی به منظور انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف

دانستن اینکه هر رنگ نماد چیست، کافی نیست. توجه به ترکیب ‌هارمونی در طرح رنگ بسته بندی محصولات شما نیز اهمیت زیادی دارد. دستورالعمل‌های انتخاب رنگ برای ایجاد کنتراست بصری یا جلوه تک رنگ برای تولید طرح‌های بسته بندی جذاب ضروری هستند. در ادامه برخی از این دستورالعمل‌ها آمده است.

رنگ‌های با کنتراست بالا، عناصر طراحی را بیشتر به چشم می‌آورند

دو یا چند رنگ که به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص هستند یک ترکیب با کنتراست بالا نامیده می‌شود. توجه به این اصل طراحی در بسته بندی محصول ضروری است، به ویژه در برجسته کردن یک عنصر خاص مانند متن، نمادها یا سایر علائم.

رنگ‌های تیره با رنگ‌های روشن‌ تضاد زیادی دارند، در نتیجه ترکیب آنها با هم، کل بسته را بیشتر به چشم می‌آورد. مثلا بسته بندی آبی با چاپ زرد گزینه بسیار جذابی است، در حالی که رنگ زرد ممکن است با بسته بندی نارنجی جذابیت کافی را نداشته باشد، زیرا این ترکیب، کنتراست کافی را ندارد.

چرخه رنگ منبع ارزشمندی از ایده‌های تکنیک رنگ است

چرخه رنگ می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد ترکیب رنگ بسته بندی محصول تصمیم بگیرید. لازم به ذکر است که رنگ بسته بندی می‌تواند پیام یا هدف برند شما را منتقل کند. برندها معمولا می‌خواهند طراحی خود را حداکثر به دو یا سه رنگ محدود کنند، زیرا استفاده از تعداد رنگ‌های بیشتر می‌تواند مشتریان را گیج کند.

رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ

رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ، مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، مانند آبی و نارنجی، سبز و قرمز، یا بنفش و زرد. استفاده از رنگ‌های مکمل از همان اصل ایجاد کنتراست بین دو رنگ پیروی می‌کند تا ظاهری زنده‌تر به تصویر محصول ببخشد. با این تکنیک می‌توان بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف را انتخاب کرد.

تقسیم رنگ‌های مکمل

این تکنیک شامل استفاده از سه رنگ است؛ یک رنگ پایه و دو رنگ دیگر که آن را تکمیل می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید آبی را به عنوان رنگ پایه انتخاب کرده‌اید. آبی مکمل نارنجی است. در تکنیک تقسیم رنگ‌های مکمل، قرمز-نارنجی و زرد-نارنجی می‌توانند رنگ‌های دوم و سوم در طرح بسته بندی شما باشند و به طرح رنگ انتخابی شما تنوع ببخشند.

رنگ‌های مشابه

این رنگ‌ها متعلق به یک خانواده هستند و روی چرخه رنگ دقیقاً در کنار یکدیگر قرار دارند. قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های مشابهی هستند. آنچه این ترکیب رنگ را به انتخابی عالی برای بسته بندی محصول تبدیل می‌کند این است که تصاویر بصری هماهنگی را ایجاد می‌کنند.

طرح‌های تک رنگ

طرح‌های تک رنگ بر پایه یک رنگ هستند اما طیفی از رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌ها را شامل می‌شوند. یک طرح رنگ تک رنگ براق می‌تواند حس لوکس بودن را در بسته بندی القا کند.

رنگ‌های سه گانه، چهارتایی یا مربعی

رنگ‌های چهارتایی و مربعی از این نظر مشابه هستند که هر دو از چهار رنگ استفاده می‌کنند. اما در مربعی از دو مجموعه رنگ در چرخه رنگ استفاده می‌شود. اما در رنگ‌های سه‌گانه، هر سه رنگی که استفاده می‌شود در چرخه رنگ موقعیت مساوی دارد. این طرح‌های رنگی بهترین انتخاب برای افرادی است که می‌خواهند هم کنتراست و هم ‌هارمونی را ایجاد کنند.

رنگ‌ها، سایه‌ها و تن‌ها در چرخه رنگ تنوع ایجاد می‌کنند

یکی دیگر از تکنیک‌های بسته بندی محصول، افزودن رنگ‌ها، سایه‌ها و تن‌ها برای ایجاد تنوع در بسته بندی است. این تکنیک یکی از بهترین تکنیک‌ها به منظور انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف است.

منظور از افزودن رنگ، اضافه کردن رنگ سفید به دیگر رنگ‌هاست. زمانی که رنگ سفید به یک رنگ اضافه می‌شود آن را روشن‌تر یا کم‌رنگ‌تر می‌کند. در این حالت رنگ‌ها کمی ‌سفیدتر به نظر می‌رسند یا جلوه‌ای تقریباً سفید دارند و برای بسته بندی‌های مینیمالیستی توصیه می‌شوند.

منظور از افزودن سایه، اضافه کردن رنگ مشکی به دیگر رنگ‌هاست. زمانی که رنگ مشکی به یک رنگ اضافه می‌شود، روشنایی آن را کاهش داده و رنگ را تیره‌تر می‌کند. در این حالت، طرح بسته بندی شما ظریف‌تر یا پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

منظور از افزودن تن نیز اضافه کردن مقادیر متفاوتی از رنگ سیاه و سفید است. زمانی که مقادیر متفاوتی از رنگ سیاه و سفید (خاکستری) به یک رنگ اضافه می‌شود، جلوه کمتری دارد. این حالت، محافظه‌کاری را برای بسته بندی محصول نشان می‌دهد.

انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف

به منظور انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات خود باید به چند نکته اساسی توجه کنید. شما باید خریداران خود را بشناسید. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید با بازار هدف شما مرتبط باشند. باید بر سن، جنسیت، گروه اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی خریداران تمرکز ویژه داشته باشید.

رنگ بندی برند و بسته بندی محصول خود را هماهنگ با یکدیگر انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر طرح‌های رنگی سنتی را ترجیح می‌دهید، نمی‌توانید ادعا کنید که یک برند به روز هستید. توجه به احساسات انسانی و انتخاب رنگ بر مبنای این احساسات می‌تواند برند شما را نسبت به رقبا متمایز کند.

خلاصه‌ای از انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف

انتخاب بهترین رنگ برای بسته بندی محصولات مختلف اهمیت بالایی دارد. زیرا رنگ‌ها به شما کمک می‌کنند داستان برند خود را نقل کنید، ارزش‌های کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید و خود را از رقبا متمایز نمایید. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید و نحوه استفاده از آنها در بسته بندی به شما امکان می‌دهد از مزایای تاثیر رنگ‌ها بر ذهن خریداران بهره مند شوید.

فهرست مطالب